In anul 1932 a aparut prima bricheta Zippo, urmand ca de atunci sa fie fabricate peste 400 milioane de unitati, in zeci de mii de modele.
Firma Zippo a fost fondata de George G. Blaisdell si este situata in orasul american Bradford, statul Pennsylvania. Prima bricheta a fost creata intr-un garaj, dupa un model similar, austriac. Modelul a fost brevetat la 3 martie 1936.
De la mijlocul anului 1950, brichetele Zippo au inceput sa fie marcate cu anul fabricatiei. Prima codificare presupunea folosirea punctelor, pentru a marca anii.
Intre 1966 si 1973 punctele au fost inlocuite cu linii verticale (|). Intre 1974 si 1981 codul continea bare inclinate inainte (/). Intre 1982 si iunie 1986 acestea au devenit bare inclinate inapoi (\).
Din iulie 1986 firma a inceput sa foloseasca grupuri de coduri care indicau atat anul, cat si luna fabricatiei. In partea de jos a brichetei, in stanga, precum si in interior, era gravata o litera de la A la L, care desemna luna, dupa regula simpla A = ianuarie, B = februarie... L = decembrie. In partea dreapta, o cifra romana arata anul in care bricheta fusese turnata, incepand de la cifra II, care reprezenta anul 1986. Astfel, o bricheta gravata "B VII" era creata in luna februarie a anului 1991.
In anul 2001 Zippo Manufacturing Company a modificat din nou sistemul de codare, inlocuind cifrele romane cu cele arabe, datorita usurintei de folosire. In acest fel, marcajul "H 07" indică luna august 2007.
In anul 2001, conform revistei IUP din toamna lui 2003, un model de Zippo datand din anul 1933 a fost vandut in Tokio pentru suma de 18.000 de dolari.
In anul 2002 Zippo Manufacturing Company a achizitionat o bricheta pentru suma de 12.000 de dolari, aceasta fiind expusain muzeul propriu.
Filozofia brand-ului:
Brichetele Zippo sunt adesea colectionate de catre persoane din intreaga lume, Zippo Manufacturing Company estimand numarul colectionarilor la peste 4 milioane doar in Statele Unite. Sloganul firmei este "The Name in the Flame".
Inca din perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial, utilizatorii de Zippo au inceput sa inventeze o multitudine de trucuri ce pot fi realizate cu brichetele, incluzand numere de prestidigitatie, diferite metode de aprindere, de "reinviere" a flacarii etc.
Brichetele Zippo au devenit populare in Armata Statelor Unite, in special in timpul celui De-al Doilea Razboi Mondial, cand Zippo a incetat temporar sa mai fie fabricata pentru pietele de consum, brichetele fiind destinate exclusiv armatei americane. In prezent brichetele Zippo se regasesc in dotarea standard a fiecarui soldat.
Numele brichetei provine, pur si simplu, de la faptul ca inventatorului ii placea cum suna cuvantul zipper ("fermoar").
Sistemul de datare a brichetelor Zippo a dus la aparitia unui mit conform caruia cu cat litera era mai apropiata de inceputul alfabetului, cu atat bricheta era mai valoroasa. C era mai buna decat D, E, F si asa mai departe, iar A era cea mai "buna", brichetele fabricate in luna ianuarie a fiecarui an devenind, astfel, mult mai cautate.